طناب – سیم آموزش اهواز خوزستان شهروندخبرنگار

طناب – سیم: آموزش اهواز خوزستان شهروندخبرنگار حادثه حرکات نمایشی خودروی پژو پارس شهر اهواز

گت بلاگز اخبار اجتماعی در دیزی باز بوده و گربه هم بی‌حیا!

معاون وزیر راه و شهرسازی نحوه واکنش‌ها مدیریت شهری را طی سال‌های اخیر نگران‌کننده دانست و گفت: شرکت و تشکیلات مدیریت شهری به اعتبار آرای مردم به وجود آمد که گار

در دیزی باز بوده و گربه هم بی‌حیا!

در دیزی باز بوده و گربه هم بی حیا!

عبارات مهم : ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی نحوه واکنش‌ها مدیریت شهری را طی سال های اخیر دلواپس کننده دانست و گفت: شرکت و تشکیلات مدیریت شهری به اعتبار آرای مردم به وجود آمد که گارانتی حقوق و کیفیت زندگی مردم را در این شهر تضمین کند ولی حالا به نظر می رسد باید پلیسی ایجاد کنیم که مراقب این ارگان باشد.

به گزارش ایسنا، طی ماه های گذشته مجموعه انتقادات و مباحث جنجالی درخصوص شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران ایجاد شد که از جمله آنها می توان به بحث املاک نجومی، رابطه بابک زنجانی با این ارگان، شهرفروشی و اتفاق پلاسکو اشاره کرد که معاون وزیر راه و شهرسازی طی دو بخش گفت وگوی تفصیلی با ایسنا راجع به آنها مطالبی را تشریح کرد.

حاتم بخشی املاک نجومی از طریق فروش ذخایر آینده شهر تهران

در دیزی باز بوده و گربه هم بی‌حیا!

پیروز حناچی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: املاک نجومی به لحاظ قانونی به ما ربطی ندارد. ولی واقعیت این است که عدول از برنامه چه در بافت های فرسوده، چه در منطقه ۲۲ ظرفیتی را به وجود آورده هست. در بحث املاک نجومی شهرداری به واسطه این که به منابع آتی ذخایر پایتخت کشور عزیزمان ایران به صورت بی حد و حصر دسترسی پیدا کرده و برنامه را رعایت نکرده بود، ظرفیتی برایش به وجود آمده که حاتم بخشی کرده هست. اصل قضیه را هم کسی نفی نمی کند و فقط روی میزانش بحث می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بابک زنجانی ظاهرا به جهت تامین فاینانس و تجهیزات خارجی جهت پروژه های شهری نقش ایفا می کرده و در جاهای دیگر با شهرداری مراوداتی داشته هست. سندی که آقای حکیمی پور منتشر کرده نشان می دهد بابک زنجانی با شهرداری تهاتر می کرده، یعنی در جایی خدمات می داده و در جای دیگر امکانات می گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی نحوه واکنش‌ها مدیریت شهری را طی سال‌های اخیر نگران‌کننده دانست و گفت: شرکت و تشکیلات مدیریت شهری به اعتبار آرای مردم به وجود آمد که گار

وی افزود: درخصوص عدم انطباق طرحهای تفصیلی با طرح جامع از این عبارت فارسی استفاده می کنم. در دیزی باز و گربه هم بسیار بی حیا بوده هست. در دیزی باز بوده به این معنا که دولت به وظایف حاکمیتی اش عمل نمی کرده، گربه هم بی حیا بوده به این معنی که شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران از حداکثر این وقت به نفع تامین منابع مالی کوتاه مدت استفاده کرده است.

باید پلیسی ایجاد کنیم که مراقب مدیریت شهری باشد

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، نحوه واکنش‌ها مدیریت شهری را دلواپس کننده دانست و گفت: ما شرکت و تشکیلات مدیریت شهری را به اعتبار آرای مردم به وجود آوردیم که گارانتی حقوق و کیفیت زندگی مردم را در این شهر تضمین کند. حالا به نظر می رسد باید یک پلیسی ایجاد کنیم که مراقب این ارگان باشد.

حناچی ادامه داد: شما دیگر به هیچ وجه نمی توانید منطقه ۲۲ را به حالت قبل برگردانید. منطقه ۲۲ در افق طرح جامع پایتخت کشور عزیزمان ایران باید تا سال ۱۴۰۴ جمعیتی بالغ بر ۲۱۰ هزار نفر را در خود جای می داد. ولی در حال حاضر پروانه جهت جمعیتی معادل ۸۰۰ هزار نفر صادر شده است و کل اتفاقاتی که در این منطقه افتاده خلاف هست. علت اینکه تک تک هم وارد منطقه ۲۲ نشدیم این بود که اعتقاد داریم کل بلندمرتبه سازی و اجرام سنگینی که در این منطقه کار شده است اساسا خلاف است و شهرداری اجازه چنین اجحافی را نسبت به مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران نداشته است.

در دیزی باز بوده و گربه هم بی‌حیا!

دسترسی شورای شهر هم به اطلاعات شهرداری محدود است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بعد از اتفاق پلاسکو اطلاعات بلندمرتبه سازی را به زور بازرسی از شهرداری گرفتیم، تاکید کرد: این اطلاعات در شهرداری وجود دارد ولی بیرون نمی آید. یکی از کارهای خوبی که شهرداری در دوره آقای قالیباف انجام داد که از قبل شروع شده است بود و ایشان هم خیلی سرمایه گذاری کرد توسعه رصدخانه پایتخت کشور عزیزمان ایران هست. یعنی اطلاعات پایتخت کشور عزیزمان ایران با دقیق ترین جزییات که بتواند شما را جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری هدایت کند وجود دارد. ولی این اطلاعات حتی جهت اعضای شورای شهر هم محدودیت دارد. در حالی این اطلاعات زمانی ارزش دارد که امکان پالایش، ارزیابی و بررسی را فراهم کند. می تواند در اختیار شهروندان یا حداقل در اختیار متخصصان قرار گیرد تا امکان ارزیابی داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نحوه واکنش‌ها مدیریت شهری را طی سال‌های اخیر نگران‌کننده دانست و گفت: شرکت و تشکیلات مدیریت شهری به اعتبار آرای مردم به وجود آمد که گار

طی ۱۰ سال تعداد منزل های خالی چهار برابر شد

وی درخصوص ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: اخیرا مرکز آمار نخستین خروجی ها را بیرون داد که نشان می دهد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کل کشور و ۴۹۰ هزار واحد خالی در پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارد. یعنی بین دو سرشماری از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی چهار برابر شده است هست. شما اگر این آمار و اطلاعات را داشته باشید می توانید شهر را درست هدایت کنید. یا این اطلاعات را دارید و مسیر خود را عوض کردن نمی دهید یا متخصص تحلیلش را ندارید، یا نمی خواهید این اطلاعات بیرون بیاید؛ چون در آن صورت باید جوابگو باشید.

در دیزی باز بوده و گربه هم بی‌حیا!

حناچی بیان کرد: مطالعات اولیه ما که از خود شهرداری هم گرفته شده است نشان می دهد تعداد مجوزهای صادر شده است جهت برجها در دوره آقای قالیباف از لحاظ تعداد و حجم با بقیه شهرداران طی سال های بعد از انقلاب برابری می کند. یعنی خود را حامی ۹۶ درصد می دانند ولی برجها را جهت ۴ درصد می سازند.

وقتی پل صدر را ساختند نسل اتوبان های دوطبقه منقرض شده است بود!

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه ی ۷۰۰۰ میلیارد تومانی جهت ساخت پل صدر گفت: موقعی که پل صدر ساخته می شده است تعداد زیادی از اتوبانهای دو طبقه بتنی در دنیا در حال جمع شدن بوده هست. حداقل ۲۰ مورد در آمریکا و یک مورد در سئول، اتوبان های دو طبقه ای جمع شده است و تبدیل به فضای عمومی شهر شده است هست. من نمی گویم مطالعه ای جهت چگونگی دو طبقه کردن صدر انجام نداده اند، قطعا کار پیچیده ای صورت گرفته هست. وسط شهر یک سازه در پیچ تنیده بتنی را اجرا کردن کار راحت ای نیست ولی این که آیا باید صدر را دو طبقه کنند چهار صفحه مطالعه نداشته هست. در حالی که هنگامی که می خواهیم با توجه به این محدودیت منابع، جهت پروژه ای با صرف هزینه های تملک و تونل و غیره تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم باید مطالعات عمیقی داشته باشیم که آیا باید این کار را انجام دهیم.

حناچی، انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب را نوعی هزینه اضافی دانست و گفت: به اعتقاد من عمدا جهت نمایشگاه بین المللی پایتخت کشور عزیزمان ایران مترو نساختند؛ چون شهرداری نمایشگاه دیگری ساخته و دیگر دوست ندارد نمایشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران اینجا باشد؛ در حالی که اگر یک ایستگاه مترو در نمایشگاه احداث می شد مسئله ترافیک نمایشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران حل بود. هیچ عقل سلیمی موقعی که ایستگاه مترو وسط نمایشگاه باشد حاضر نیست با ماشین به آن منطقه برود.

شبکه دسترسی منطقه ۲۲ متناسب با این بارگذاری نیست

وی درخصوص ساخت مجموعه های عظیم تجاری در منطقه ۲۲ اظهار کرد: به طور مثال یک مجموعه تجاری در منطقه ۲۲ ساخته شده است که معنای تخصصی این حجم تجاری این است که همه مردمی که به پایتخت کشور عزیزمان ایران سفر می کنند به آنجا بیایند. اساسا چنین آینده نگری جهت آنجا صورت نگرفته هست. شبکه دسترسی های آنجا چنین جوابی را نمی دهد. همین الان قفل هست. شما صبح ها در ساعت پیک ترافیک ببینید بزرگراههای همت، حکیم و اتوبان کرج چه خبر هست. منطقه ۲۲ تنها منطقه ای است که شبکه دسترسی مترو جهت آن آینده نگری نشده که علت هم دارد؛ لیکن اصلا قرار نبود چنین بارگذاری آنجا صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بیشترین حجم بلندمرتبه سازی در مناطق ۱، ۲، ۵، ۴، ۲۲، ۶ و ۷ صورت گرفته است گفت: در همین مناطق بیشترین حجم تخلفات هم وجود دارد. ما در منطقه ۱ تحقیق تکمیلی انجام دادیم که نشان می دهد تا ۸۰ درصد عدول نسبت به پروانه صورت گرفته هست. معنایش این است که از دو حالت خارج نیست؛ یا شهرداری نمی داند و این اتفاق می افتد که این یعنی عدم کفایت یا می داند و این اتفاق می افتد که یعنی تبانی.

شهرداری ساختن طبقات مازاد را زیرسیبیلی رد می کند!

حناچی اظهار کرد: ظاهرا با توجه به چند برابر بودن جریمه ساخت طبقات مازاد، شهرداری از این نوع تخلفات استقبال می کند. تعداد زیاد کردن آمار پرونده های ماده ۱۰۰ موید این توصیه هست. ماده ۱۰۰ دو وجه دارد که یک وجه آن یک قلع و قمع است و اگر با ضوابط فنی و بهداشتی مغایرت نداشته باشد جریمه هست. البته اخیرا شورای عالی شهرسازی مصوبه ای درخصوص عدم مغایرت با ضوابط فنی و بهداشتی و شهرسازی یعنی رعایت طرح جامع و تفصیلی داشت. یعنی کسی که این رعایت را انجام نداده باشد شهرداری حق ندارد از او پول بگیرید. در هر صورت این احتمال وجود دارد که شهرداری از طریق همان چیزی که من اسم آن را تبانی با مالکین می گذارم، چشمش را ببندد، زیرسیبیلی رد کند تا آنها بسازند که بعد برود در ماده ۱۰۰ از آنها پول بگیرد. یا حتی به شکل غیرقانونی به عنوان نمونه در مناطق ممکن است قدری از این مباحث حل و فصل شود.

گذاشتن دو طبقه بر روی سطوح مسکونی از طریق مصوبه قانونی

حناچی درخصوص عملکرد معاونت معماری و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: ما در این دوره شورای عالی شهرسازی تلاش کردیم به برنامه برگردیم. به دلایل متفاوت از برنامه هایی که چه جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران و چه جهت سایر کلانشهرها تدوین شده است بود دور شده است بودند. این این اوضاع حاد در پایتخت کشور عزیزمان ایران خیلی زیاد بود. ما مصوباتی در شورای عالی شهرسازی داشتیم. علی رغم اینکه اعضای کمیته فنی شورای عالی شهرسازی آن موقع که بعضی از آنها هنوز در این کمیته هستند مخالفت کرده بودند، مصوباتی را داشتند. به طور مثال یکی از این مصوبات گذاشتن دو طبقه بر روی سطوح مسکونی پایتخت کشور عزیزمان ایران بود که تبعاتی دارد. به عنوان نمونه در شهرک غرب ساختمانها دو طبقه روی پیلوت هست. اگر یکدفعه مصوبه ای بدهید که چهار طبقه روی پیلوت بشود شاید در ظاهر اسمش یک بند مصوبه است ولی تاثیرات جمعیت پذیری آن ممکن است تا ۴۰۰-۵۰۰ هزار نفر به جمعیت پایتخت کشور عزیزمان ایران اضافه کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بندها در بحث بافت فرسوده اتفاق افتاده بود. فصل یکسان سه مولفه آشنا شده است بافت فرسوه می شود ۳۳۰۰ هکتار در تهران. یعنی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری که البته آیتم ناپایداری بسیار مهمتر هست. این باعث شده است بود یک شیر پاک خورده ای به اسم ناپایداری، پای یک طبقه تراکم اضافی عمدتا در مناطق شمالی شهر آن جاهایی که قیمت زمین بالاتر است و لزوما در پهنه های آشنا شده است بافت فرسوده داده شده است است را امضا کند. مساحت این سطح یعنی سطح ناپایدار شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران بیش از ۱۴۰۰۰ هکتار بود که ما آن را هم متوقف کردیم.

حناچی با بیان این که تغییرات پهنه های طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع بسیار زیاد بود که دوباره احصا کردیم افزود: ظاهرا برنامه را تهیه کرده بودند جهت اینکه روی تاقچه بگذارند، نه اینکه عمل کنند. ما در شورای عالی شهرسازی این عنوان را مجددا به سمت برنامه هدایت کردیم.

افق جمعیت پایتخت کشور عزیزمان ایران را از ۹.۵ به ۱۳.۵ میلیون نفر رساندند

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی راجع به بحث بلندمرتبه سازی در پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: مجموع اقداماتی که درخصوص بلندمرتبه سازی صورت گرفت افق جمعیت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران را که می بایست حدود ۹.۵ میلیون نفر باشد به ۱۳.۵ میلیون نفر زیاد کردن می داد. مهم ترین کاری که ما در شورای عالی شهرسازی کردیم تمام این اسناد و پالایش را احصا کردیم و دوباره به نقطه اول برگشتیم. هرچند در خیلی از این مناطق هم پروانه صادر شده است بود و کار خاصی نمی شد انجام داد. در این زمینه شهرداری هم انصافا با عوض کردن دولت که فضا را عوض شده است می دید همراهی کرد.

هرچند بخشی از این کارها نتیجه تصمیمات شوراهای معماری مناطق بود. چیزی تحت عنوان شورای عالی مناطق تشکیل شده است بود که چنین چیزی در هیچ جای قانون وجود ندارد. این شوراها جهت خودشان می بریدند و می دوختند و پروانه صادر می کردند. آن اختیارات را هم گرفتیم. البته مطمئن نیستیم همه چیزهایی که تصویب کردیم شهرداری به زیرمجموعه اش ابلاغ کرده باشد. به همین خاطر به عنوان یک کتابچه عدم انطباق طرح تفصیلی با طرح جامع تهران، همه این موارد را احصا کردیم و اسفندماه سال قبل به تایید شورای عالی شهرسازی رساندیم و منتشر می کنیم.

واژه های کلیدی: ایران | اطلاعات | شهرداری | شهرسازی | شورای شهر | اخبار اجتماعی

در دیزی باز بوده و گربه هم بی‌حیا!

در دیزی باز بوده و گربه هم بی‌حیا!


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs